Jakie zabawki rozwijają funkcje poznawcze u dzieci?
Kiedy w naszym życiu pojawia się dziecko robimy wszystko, aby stworzyć mu idealne warunki do prawidłowego rozwoju. Bardzo zależy nam na tym, aby maluszek czuł się bezpieczny. Staramy się wybierać dla niego ubranka z naturalnych tkanin, artykuły pielęgnacyjne z dobrym składem i zabawki, które będą na niego pozytywnie oddziaływać. Dzieci uczą się głównie poprzez zabawę, dlatego zabawki mają ogromne znaczenie.
Do czego służą dziecku zabawki?
Odpowiedź wydaje się banalna... Jak sama nazwa wskazuje - do zabawy. Otóż jest to tylko połowiczna prawda. Poprzez zabawki maluch rozwija swoje funkcje poznawcze, a tym samym stopniowo oswaja się z otaczającym go światem. Wobec tego rodzice powinni sięgać po takie, które czegoś malucha uczą i stymulują jego zmysły do działania, czyli zabawki sensoryczne.
Rozwijanie funkcji poznawczych dziecka następuje stopniowo. Na samym początku maluszek nie umie jeszcze wykorzystywać kilku zmysłów jednocześnie, dlatego wprowadzając zabawki skupmy się na takich, które nie są dla dziecka zbyt wymagające. Z biegiem czasu mały człowieczek sam będzie wykazywał coraz większe zainteresowanie otoczeniem, a my jako rodzice możemy wówczas wprowadzać kolejne zabawki edukacyjne do jego świata.
Czym sugerować się wybierając zabawki?
Asortyment dziecięcych zabawek jest naprawdę spory, dlatego niekiedy możemy mieć spory problem z wyborem odpowiednich. Warto wtedy kierować się kilkoma kryteriami, które powinny w znacznym stopniu ułatwić sprawę:
- wiek dziecka - informacja, o tym, jaki jest minimalny wiek dziecka w przypadku konkretnej zabawki, zawsze jest umieszczana na opakowaniu lub metce przedmiotu. Informacja ta ma duże znaczenie, ponieważ to od wieku dziecka zależy, jakie bodźce mogą mu być dostarczane. Każdy maluch rozwija się w swoim tempie, jednak nabywa umiejętności w określonej kolejności. Właśnie to stanowi wyznacznik do wprowadzania kolejnych zabawek w świat malucha.
Może być tak, że w danym momencie nie wykaże on zainteresowania przedmiotem, a za kilka dni stanie się on jego ulubionym. Dlatego musimy działać konsekwentnie i cierpliwie, ale nie wolno maluchowi niczego narzucać. Zaniepokoić powinien nas brak jakiegokolwiek zainteresowania za strony dziecka. Kiedy nie zwraca uwagi na kolorowe przedmioty czy zabawki, nie reaguje na nagłe dźwięki czy nie wodzi wzrokiem za osobami ze swojego otoczenia, wówczas może mieć miejsce zaburzenie funkcji poznawczych.
Jednak takie zaburzenie zawsze diagnozuje specjalista, dlatego reagujmy, ale nie panikujmy. Być może nasz maluch po prostu potrzebuje w danym momencie więcej czasu, a za jakiś czas nadrobi wszystko z nawiązką. - surowce użyte do wykonania zabawek - niezależnie od materiału, z jakiego zostały wykonane zabawki, producent musi posiadać odpowiednie certyfikaty oraz spełniać surowe normy dopuszczające je do kontaktu z dziećmi. Tutaj również spojrzeć trzeba na opakowanie produktu.
- zainteresowania malucha - ten punkt dotyczy nieco starszych dzieci. W pewnym momencie jako rodzice, zauważamy pewne predyspozycje naszego dziecka. Dziecko uwielbia ruch w każdej postaci? Może biegać po podwórku z przerwami na grę w piłkę albo jazdę na hulajnodze? To wspaniale. Ale może pokażmy mu klocki przestrzenne albo puzzle jako alternatywę, być może się zainteresuje, a tym samym rozwinie kolejne umiejętności.
Niezależnie od tego jaką dziedzinę maluch preferuje, pozwólmy mu się w niej realizować. Nie rezygnujmy jednak z pokazywania mu innych możliwości, ponieważ różnorodność ma ogromne znaczenie w stymulacji lub ewentualnej poprawie funkcji poznawczych.
Idealne zabawki rozwijające funkcje poznawcze u dzieci to takie, które stymulują jego zmysły, tak aby rozwijały się one w sposób harmonijny. Rozwój ten musi odbywać się stopniowo - trzeba zatem pamiętać, że nie chodzi o mobilizację wszystkich zmysłów jednocześnie, ale o to, aby stymulować je proporcjonalnie.
Ważne, że to my jako rodzice jesteśmy odpowiedzialni za doskonalenie umiejętności małego człowieka, a same zabawki nie zrobią tego za nas. Receptą na wszystko jest czas - ten, którego potrzebuje nasze dziecko, aby poznać i zrozumieć świat oraz ten, który my sami z nim spędzamy. Ważne, żeby tym czasem mądrze gospodarować.